- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgement of the works authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journals published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
Penerapan Model Evaluasi CIPP dalam Mengevaluasi Program Layanan PAUD Holistik Integratif
DOI:
https://doi.org/10.31004/obsesi.v3i2.200Keywords:
holistik integratif, CIPP, taman kanak-kanakAbstract
Penelitian ini bertujuan untuk mengevaluasi program layanan Holistik Integratif dengan menggunakan analisis CIPP di Taman Kanak-Kanak Islam Khaira Ummah dengan menggunakan metode analisis model CIPP. Hasil penelitian diketahui bahwa TK Khaira Ummah telah menggunakan Kurikulum 2013, bekerjasama dengan dinas pendidikan, memiliki Standar Operasional Prosedur (SOP) pada tiap layanan, bekerjasama dengan puskesmas untuk layanan kesehatan dan penyediaan makan siang 4 sehat 5 sempurna bagi anak didik, serta larangan bagi anak didik membeli dan membawa jajanan dari luarDownloads
References
Elena, D. (2013). The Determinsm for Attitude Factors in Pre-school Children for Amplifying His Creative Manifestations. Procedia -Social and Behavioral Sciences, 76, 291–296. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2013.04.115
Indonesia, R. (2003). Undang-Undang Nomor 20 Tahun 2003 Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta.
Jaya, Petrus Redy Partus. Ndeot, F. (2018). Penerapan Model Evaluasi CIPP Dalam Mengevaluasi Program Layanan PAUD Holistik Integratif. PERNIK Jurnal PAUD, 1, 1.
Kemendikbud, & Indonesia, R. (2015). Petunjuk Teknis Penyelenggaraan PAUD Holistik Integratif di Satuan PAUD [Technical Guide on the Implementation of Holistic Intergative ECD in ECE Units].
Kemendikbud, R. I. (2014). Permendikbud Nomor 137 Tahun 2014 Tentang Standar Nasional Pendidikan Anak Usia Dini.
Laila, L. . (2013). Penyelenggaraan Program PAUD Holistik Integratif di PAUD Siwi Kencana Kota Semarang. Journal of Non Formal Education, 2, 73–82.
Mushlih,Ahmad. Rahimah. Insiyah,Ma’fiyatun. Muzdalifah. Uminar, Ajeng Ninda. Imami, Fidzah. Maula, Inayatul. Parapat, Asmidar. Lestari, Puti. Khairunnisa, Lina. Rahmawati, Yuning Eka. Maisari, Sri. Munafiah, Nida’ul. Wathani, Septia Nrul. Rahimah. Susanti, H. (2018). Analisis Kebijakan PAUD: Mengungkap Isu-isu Menarik Seputar AUD. Jakarta.
Nurhafizah. (2011). Kemampuan Berkomunikasi Sebagai Pilar Profesional Guru Dalam Membimbing Anak Usia Dini. Artikel Proseding.
Nurhafizah, N. (2018). Pelatihan Pembuatan Media Pembelajaran Anak Usia Dini Menggunakan Bahan Sisa. Jurnal Pendidikan : Early Childhood, Vol. 2 No. 2b, 1–10.
Peraturan Presiden RI Nomor 60 Tahun 2013 Tentang Holistik Integratif. (2013). Jakarta.
Suryana, D. (2013). Pengetahuan Tentang Strategi Pembelajaran , Sikap dan motivasi Guru. (January 2013). https://doi.org/10.17977/jip.v19i2.4212
Suryana, D. (2014). Kurikulum Pendldikan Anak Usia Dini Berbabasis Perkembangan Anak. Pesona Dasar, 1 No.3.
Suryana, D. (2015). Profesionalisme Guru Pendidikan Anak Usia Dini Berbasis Peratura Menteri No. 58 Tahun 2009. PEDAGOGI | Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan Volume: XV No.2., XIII(2), 118–124.
Suryana, D. (2017). Pembelajaran Tematik Terpadu Berbasis Universitas Negeri Padang Harus dapat Memberikan Kesempatan Umum. 6, 67–82.
Suryana, D. (2018). Efektifitas Mencetak Percikan Daun Terhadap Perkembangan Motorik Halus Anak Di Taman Kanak-kanak Aisyiyah Suayan. Jurnal Usia Dini, 4 no. 2(2), 55–66.
Syarbaini, E. R. (2016). Early Childhood Anti-Violence Education in The Perspective of Psychology. Indonesian Journal of Islamic Early Childhood Education, 1(1), 91–100.
Undang-Undang Nomor 23 Tahun 2003 Tentang Perlindungan Anak. (2003). jakarta.